best websites of the world
Interview

The Art of Citronne

«Ο Πόρος είναι η πιο γοητευτική κατασκευή, που αναμφίβολα έχει φτιαχτεί από μικρά τρελά Γιαπωνεζάκια, με τη βοήθεια του Πολ Κλέε και του Ραούλ Ντιφί» έγραφε ο Λόρενς Ντάρελ στο βιβλίο του «The Greek Islands». Σε αυτό το νησί η ιστορικός Τέχνης δρ Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη αποφάσισε να ανοίξει πριν από επτά χρόνια την γκαλερί Citronne. Η κυρία Σπινάρη- Πολλάλη με την γκαλερί Citronne έβαλε το νησί του Πόρου στον παγκόσμιο χάρτη της τέχνης. Στην γκαλερί της φιλοξενεί σημαντικές εκθέσεις σπουδαίων καλλιτεχνών: Τέτσης, Μπότσογλου, Θεοφυλακτόπουλος, Αντωνάκος, Θεοχαράκης, Κοκκινίδης, Κούκος, Χατζηπατέρας, Γιαννάκος, Βαλυράκη είναι κάποιοι από τους εικαστικούς, οι οποίοι εξέθεσαν εκεί έργα τους.

photos

«Με ενδιαφέρει να εκθέτω έργα σημαντικών καλλιτεχνών, οι οποίοι αρέσουν βέβαια και σε εμένα. Kυρίως όμως με ενδιαφέρει τα έργα κάθε έκθεσης να αντιπροσωπεύουν την καλύτερη δουλειά τους. Γιατί πώς αλλιώς θα έκτιζα τη φήμη της γκαλερί, αλλά και πώς θα προσείλκυα συλλέκτες στον Πόρο;» επισημαίνει η κυρία Πολλάλη. Τόσος η ίδια όσο και ο σύζυγός της, Σπύρος Πολλάλης, καθηγητής Αρχιτεκτονικής στο Χάρβαρντ και πρόεδρος του Κολλεγίου Αθηνών, είναι οπαδοί της περιφερειακής ανάπτυξης, τόσο ιδεολογικά όσο και βιωματικά. Τόσο ο παππούς του κυρίου Πολλάλη, ο Νίκος Σαμπάνης, όσο και ο πρώτος του ξάδελφος, Σπύρος Σπυρίδων, έχουν στο παρελθόν χρηματίσει δήμαρχοι του νησιού. Καθόλου περίεργο λοιπόν που αποφάσισαν να αποκτήσουν αυτή την κατοικία του 1800 στον Πόρο από την οικογένεια του Υδραίου αγωνιστή Τσαμαδού και να την ανακαινίσουν, δημιουργώντας ένα χώρο κατοικίας στον πρώτο όροφο και την γκα- λερί τέχνης στο ισόγειο. «Η κατοικία ήταν υπέροχη, πάνω στον παραλιακό δρόμο με θέα τη θάλασσα και την Πελοπόννησο. Το πρόβλημα ήταν η ενσωμάτωση διαφόρων προσθηκών από το ’60, οι οποίες δεν εναρμονίζονταν με το κτίριο. Συνεργαστήκα-με μόνο με ντόπιους τεχνίτες και προτιμήσαμε την πέτρα του Πόρου» εξηγεί. Η πέτρα του Πόρου συνδιαλέγε- ται με μάρμαρα Διονύσου στο ισόγειο όπου βρίσκεται η γκαλερί και με το αυθεντικό σανιδένιο πάτωμα παραδοσιακού σπιτιού, από βένια, στον πρώτο όροφο. «Η φιλοσοφία της αρ- χιτεκτονικής επέμβασης βασίστηκε στο να χρησιμοποιήσουμε παραδοσιακά υλικά και μεθόδους κατασκευής, να το κάνουμε λειτουργικό στη διάταξη των εσωτερικών χώρων και να ενσω- ματώσουμε αρμονικά τα απαραίτητα σύγχρονα στοιχεία» εξη- γεί η κυρία Πολλάλη και προσθέτει: «Μια από τις δυσκολίες ήταν η χρήση παραδοσιακών πατητών σοβάδων, με το χρώμα μέσα στο σοβά, γνωστή σαν κουρασάνι. Παραδοσιακοί χτίστες από τον Πόρο πέρασαν όλο το χειμώνα πατώντας και βρέχο- ντας τους σοβάδες για να μη σκάσουν. Χρησιμοποιώντας γήινα χρώματα και με τη μεταξένια υφή του πατητού σοβά, οι εσωτε- ρικοί χώροι έχουν μια μοναδική ζεστασιά που δίνει την αίσθη- ση του παλιού σε ανθρώπινη κλίμακα. Οι τοίχοι, σε χρώματα ώχρας, κόκκινου και μπλε, συνδυάζονται με τα χρωματισμένα θαλασσιά αυθεντικά ξύλινα πατώματα με τις χαρακιές και τα φαγώματα του χρόνου και με τις ολόασπρες πόρτες. Μια ιδιαι- τερότητα της κατοικίας είναι το ξύλινο μπαλκόνι, από τα ελάχι- στα στον Πόρο. Η σιδεριά του, φτιαγμένη από τοπικό μάστορα, θυμίζει την αρχιτεκτονική της Ύδρας και των Σπετσών».

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ