best websites of the world
Art

Ski Art

Μη σας φανεί αστείο αν διαβάσετε ότι πολλοί άνθρωποι περιμένουν στην ουρά διάσημων γκαλερί ή είναι κρεμασμένοι σε ένα τηλέφωνο για να αποκτήσουν ένα πόστερ του Sascha Maurer (κυκλοφόρησε γύρω στο 1935), το οποίο απεικονίζει μια γυναίκα σε έναν μονό αναβατήρα, τα ξύλινα πέδιλά της στραμμένα προς τον ουρανό και στο προφίλ να φαίνεται το Smuggler Notch. Το χέρι σηκώνεται, το σφυράκι πέφτει και η συμφωνία κλείνει στα 1.100 δολάρια. Λίγο αργότερα, όλα τα μάτια στρέφονται σε ένα χρωματιστό πόστερ, στο οποίο οι σκιέρ περικυκλώνουν το εστιατόριο Round House στο Sun Valley. Το σφυρί χτυπάει στα 3.000 δολάρια. Η ψυχή της διαδικασίας είναι ένας εκτιμητής του οργανισμού PBS Antiques Roadshow, που δημοπρατεί ήδη άλλη μια συλλογή σπάνιων πόστερ με θέμα το σκι. «Τα πόστερ που απεικονίζουν σκιέρ έχουν ζήτηση και λόγω του μέρους που απεικονίζουν και λόγω του καλλιτέχνη που τα έχει σχεδιάσει αλλά και για το design τους» εξηγεί ο Lowry, πρόεδρος της Swann Galleries, ενός οίκου δημοπρασιών που δημιουργήθηκε το 1941 στη Νέα Υόρκη. Στο Swann, ο Lowry δουλεύει επίσης ως βασικός δημοπράτης και διευθυντής στο τμήμα των πόστερ.

Photos

Η Swann Galleries και η Christie’s East του Λονδίνου ήταν οι κύριοι υπεύθυνοι της μεγάλης εξά- πλωσης του ενδιαφέροντος για τα πόστερ που αφορούν το σκι. Και οι δύο οίκοι άρχισαν να τα δημοπρατούν μόλις μερικά χρόνια πριν. Μεγάλοι έμποροι έργων τέχνης ανά τον κόσμο παρατήρησαν ότι δημιουργείται μια νέα τάση και μπορούν πλέον να προσφέρουν στους ενδιαφερόμενους μια μεγάλη συλλογή με σπάνια έργα για να διαλέξουν. «Οι αφίσες που απεικονίζουν στιγμές από τη ζωή των σκιέρ εντάχθηκαν στην ελίτ των κορυφαίων ταξιδιωτικών πόστερ» λέει ο πρόεδρος της International Poster Gallery της Βοστόνης κι ένας από τους σπουδαιότερους εμπόρους αυτών των έργων τέχνης. Η ιστορία του σκι είναι ενδιαφέρουσα, έχει ζήτηση και αυτό φαίνεται και από τις τιμές των αφισών που αυξάνονται συνεχώς. Τα σχετικά πόστερ συνδυάζουν σε μια και μόνο εικόνα ταξίδι, σπορ και μόδα. Τα πιο παλιά από αυτά χρονολογούνται από τη δεκαετία του 1890. Ένα από τα πιο γνωστά είναι το «Sports D’Hiver Chamonix (Mont Blanc)» του Jules Abel Faivre που απεικονίζει μια νέα γυναίκα με ένα μακρύ φόρεμα να κατεβαίνει την πλαγιά με τα σκι της, χρησιμοποιώντας μόνο ένα μπαστούνι. Οι Ευρωπαίοι ξεπέρασαν τους Αμερικανούς στην παραγωγή αφισών. Η Γαλλία, η Αυστρία, η Γερμανία και η Ιταλία έβγαλαν εκατοντάδες, να μην πω χιλιάδες εντυπωσιακών πόστερ, ειδικά στη διάρκεια της χρυσής εποχής του design του είδους, μεταξύ 1925 και 1955. Ξενοδόχοι όπως το Seiler Hotels στο Ζέρματ επιστρατεύουν την εικόνα για να προσελκύσουν κόσμο. Η United Airlines χρησιμοποίησε τον Jean-Claude Killy για να διαφημίσει την αερογραμμή των πρωταθλητών των σπορ. Αν το ψάξετε λίγο παραπάνω, μπορείτε να βρείτε πόστερ από τους Χειμερινούς Ολυμπιακούς, με πιο φημισμένο αυτό του Ludwig Hohlwein από τους Ολυμπιακούς του 1936 στο Garmisch-Partenkirchen της Γερμανίας, όπου το ορθωμένο χέρι ενός σκιέρ προκαλεί σε ναζιστικό χαιρετισμό…

Καθώς η τέχνη της αφίσας βελτιώνεται, οι αρχηγοί του είδους εμφανίζονται στο προσκήνιο. Ο Roger Brodrs στη δεκαετία του ’20 και στις αρχές του ’30 δημιούργησε ένα στιβαρό στιλ art deco. Όταν ο Herbert Matter σχεδίασε πόστερ στα 1930 ήταν στη μόδα το φωτομοντάζ.  Αυτές οι εικόνες-κολάζ, με ένα πρόσωπο ή με γάντι του σκι ή ένα τελεφερίκ, ήταν η ουσία του σχεδίου. Η τέχνη εξελίχτηκε και τα πόστερ έγιναν πιο έξυπνα στη δεκαετία του ’40, όταν ο καλλιτέχνης του Bauhaus, Herbert Bayer, έστρεψε την προσοχή του στο Άσπεν και χρησιμοποίησε τολμηρά γραφικά. Τα πόστερ αυτά είναι σπάνια και συλλεκτικά γιατί ο ρόλος τους, από τη στιγμή που σχεδιάστηκαν, ήταν εφήμερος. Βρέθηκαν κρεμασμένα σε σταθμούς τρένων, σε κιόσκια, σε προσόψεις κτιρίων…

Το γεγονός ότι σώθηκαν τόσα πολλά, είναι μια έκπληξη. Ο Mason Beekley, ιδρυτής του International Skiing History Association και παθιασμένος συλλέκτης αναμνηστικών που αφορούν το σκι, συνέβαλε στο να αναπτυχθεί αυτή η αγορά. Γιατί όμως να αγοράσει ή πόσο μάλλον να συλλέξει κανείς, πόστερ με θέμα το σκι; Είναι σοβαρή τέχνη; «Γιατί, αντίθετα με τη ζωγραφική και τη γλυπτική, λένε οι ειδικοί, μπορείς να αγοράσεις ένα πόστερ μόνο με 500 δολάρια». Οι τιμές τους συνήθως κυμαίνονται από 400 δολάρια (το πόστερ του Killy United) έως 1.500 δολάρια (το «Le Hohwald» το οποίο απεικονίζει σκιερ στην Αλσατία της Γαλλίας). Αλλά σαφώς μπορεί να πληρώσετε πολύ περισσότερα. Τα πόστερ του Hohlwein για τους Ολυμπιακούς του 1936 πωλούνται συνήθως προς 3.000 δολάρια, ενώ του Γερμανού καλλιτέχνη Carl Kunst, όπως το «Bazar Nurnberg» μπορεί να πλησιάσουν τα 6.000 δολάρια. Στο πόστερ του «Nurnberg» του 1912 (μια διαφήμιση για μια εταιρία αθλητικών ειδών του Βερολίνου) ένας μοναχικός σκιέρ γέρνει για να εφαρμόσει τις δέστρες του. Αυτό που σε κάνει να θες να αποκτήσεις το πόστερ είναι η συγκεκριμένη εικόνα. Παίζουν επίσης ρόλο η ομορφιά του σχεδίου, η σπανιότητα, οι συνθήκες και η τοποθεσία. Τελευταία παρατηρείται μια στροφή στην ποιότητα. Οι μεγάλες εικόνες πουλάνε» δηλώνουν οι ειδικοί. Φυσικά, κανείς δεν μπορεί να σας εγγυηθεί ότι το πόστερ του 1950 του Peter Ewart για τη σιδηροδρομική γραμμή Canadian Pacific με τιμή εκκίνησης στα 1.000 δολάρια, δε θα ανέβει στα 2.500. «Το χειρότερο μέρος για να αρχίσει να αγοράζει ένας αρχάριος είναι μια δημοσιοποιημένη δημοπρασία» λέει ο Lowry. «Οι τιμές μπορεί να εκτιναχθούν στα ύψη. Ενθουσιάζεσαι και δίνεις μια μικρή περιουσία για κάτι που θα έβρισκες στην αγορά στη μισή τιμή». Για να προστατευτούν οι ενδιαφερόμενοι, καλό είναι να απευθύνονται σε εμπόρους, να επισκέπτονται μουσεία σχετικά με το σκι και να διαβάζουν καταλόγους δημοπρασιών. Το θέμα όμως είναι ότι οι πραγματικά ενδιαφερόμενοι, ακόμη και για αυτό το τόσο ευπαθές και λιγότερο «καλλιτεχνικό» είδος, είναι το ίδιο παθιασμένοι μ’ αυτούς που συλλέγουν σπάνια έργα τέχνης.

ΓΡΑΨΤΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΑΣ

Current day month ye@r *